17 kwietnia 2018

Zdrowy przedszkolak – 4 sprawdzone sposoby na kształtowanie zdrowych nawyków u dziecka

Nikt nie boryka się z infekcjami tak często, jak rodzice przedszkolaków. Między trzecim a szóstym rokiem życia organizm musi zetknąć się z dużą ilością patogenów, by wypracować reakcje obronne 1. Co zrobić, by ułatwić mu tę drogę, jak wzmocnić układ odpornościowy przedszkolaka? Podstawą jest kształtowanie zdrowych nawyków. Przedstawiamy cztery sprawdzone sposoby.

Zdrowa dieta do podstawa

Dieta przedszkolaka powinna składać się z 5 posiłków, z czego 3 to posiłki główne, a 2 to przekąski. Każdy z tych posiłków powinien zawierać owoc lub warzywo. Może być to surówka, warzywa na parze, owoce w kawałkach, musy owocowe,  ale także porcja soku lub warzywno-owocowe smoothie. Smoothie dla przedszkolaka to świetny pomysł na przemycenie na przykład szpinaku lub jarmużu. Liście zmiksowane z bananem, kiwi i sokiem jabłkowym  stworzą „Koktajl Shreka” , który pity przez słomkę będzie smacznym, zdrowym i atrakcyjnym drugim śniadaniem lub podwieczorkiem. Koktajle warto tworzyć również na bazie fermentowanych napojów mlecznych, a także mrożonych owoców (szczególnie jagód, które są bogate w pierwiastki mineralne i witaminy). Inne ważne składniki diety po owocach i warzywach, to zdrowe węglowodany (płatki zbożowe pełnoziarniste, kasze) oraz tłuszcze- w diecie przedszkolaka poza masłem powinna znaleźć się oliwa z oliwek, nierafinowany olej rzepakowy i olej lniany (wystarczy, że każdego dnia skropimy surówkę do obiadu innym rodzajem oleju). Białka dostarczy dobrej jakości mięso, ryby oraz jaja. Kawałek chudego pieczonego mięsa to dobry wybór2, a lepiej zrezygnować z niskiej jakości kupnych wędlin i parówek.  Codziennie w diecie malucha powinna znaleźć się również porcja pestek lub orzechów. Na przykład w formie domowego batona zbożowego lub przekąski do pochrupania.

 

Sen na wagę złota

Niebagatelną rolę w regeneracji i walce organizmu z chorobami pełni sen. Przedszkolak potrzebuje około 12 godzin snu na dobę3. Trzylatek nierzadko korzysta jeszcze z dziennej drzemki. Nie warto zabierać jej dzieciom zbyt wcześnie, a jeśli po drzemce w dzień następują problemy z zasypianiem wieczornym, można skrócić dzienny wypoczynek. Dziecko, które przesypia odpowiednią ilość godzin budzi się wypoczęte, ma apetyt i energię do zabawy. Jak pomóc dziecku efektywnie wypocząć w nocy? Zestaw tych samych czynności co wieczór  będzie dla dziecka przewidywalny i ułatwi zachowanie rytmu dnia. W miarę możliwości warto zadbać o stałą porę zasypiania. Wygodny, średnio twardy materac, piżamka z naturalnych materiałów, wietrzenie pokoju przed snem. Bardzo ważne jest poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, więc jeśli dziecko potrzebuje rodzica do zasypiania, warto mu towarzyszyć.

 

W zdrowych ciele zdrowy ruch

Przedszkolak to wulkan energii i potrzebuje sposobności do aktywności fizycznej. Codzienny spacer na świeżym powietrzu to idealne rozwiązanie, ale gimnastyka w domowym zaciszu lub choćby szalone tańce to także dobry pomysł. Z dodatkowych zajęć warto postawić na basen, który ma dobroczynny wpływ na rozwój dziecka. Jeśli tylko pogoda i stan powietrza na to pozwalają, najlepiej ruszać się z dzieckiem na zewnątrz. Najlepiej jest wychodzić na dwór w takiej porze, w której jest szansa na ekspozycję na promienie słoneczne, które pozwalają na syntezę witaminy D. Ponieważ w okresie zimowym jest o to trudno, nie możemy zapomnieć o suplementowaniu tej ważnej witaminy.

 

Wyjazd po zdrowie

Wakacje to idealna okazja do wzmocnienia organizmu. Zimą postawmy na górski klimat i szaleństwa na śniegu, a latem na kąpiele w morzu lub jeziorze oraz dobroczynny wpływ słońca. Zmiana klimatu i wakacyjna aktywność, czas spędzony z rodziną, bez codziennej rutyny świetnie wpływa na kondycję fizyczną i psychiczną dziecka. Warto zadbać o zmianę otoczenia kilka razy do roku, dobrym pomysłem jest wyjazd na ferie do dziadków.

 

  1. https://www.pfm.pl/baza_chorob/grypa-i-przeziebienie/uklad-odpornosciowy-u-malego-dziecka/381
  2. https://pediatria.mp.pl/zywienie/86692,zywienie-dzieci-wwieku-przedszkolnym
  3. Brazelton Thomas B., Sparrow Joshua D., „Rozwój dziecka. Od 3 do 6 lat”, Wyd. GWP 2013