13 września 2018

Kolorowanki – kiedy sięgnąć po ten rodzaj ćwiczeń dla dzieci?

Jedną z najpopularniejszych aktywności plastycznych proponowanych dziecku są tzw. kolorowanki, czyli konturowe obrazki przygotowane do wypełnienia kolorem. Kolorowanki ćwiczą motorykę małą, pomagają przygotować rękę do pisania i precyzyjnego operowania przyborami do pisania.

 

Kiedy wprowadzić kolorowanki?

Na rynku można dostać mnóstwo książeczek z kolorowankami adresowanych dla dzieci już od 2 roku życia. Jednak pedagodzy są zgodni, że im później wprowadzimy te zeszyciki, tym lepiej. Dziecko w pierwszych latach rozwoju powinno mieć jak najwięcej możliwości do malowania swobodnego, najlepiej na dużych powierzchniach, bez ograniczeń. To najbardziej ćwiczy rękę i rozwija wyobraźnię. Utrzymanie nieruchomo kredki czy mazaka jest po prostu za trudne (a niekiedy wręcz bolesne!) dla zupełnych maluchów, ponieważ angażowane są do tego mięśnie nie tylko dłoni, ale też całego ramienia, które musi pozostać napięte przez kilka minut. Może to być dla dziecka męczące.

Perfekcjonizm wrogiem naszych dzieci

Jeśli jednak zdecydujemy się – sami lub za namową dzieci! – na kupowanie lub drukowanie wzorów do kolorowania, pamiętajmy, że to dla naszych dzieci ma być zabawa. Poprawianie, korygowanie, rygor nie wyjeżdżania za linię może zniechęcić nasze dzieci bardzo szybko, zarówno do malowania swobodnego, jak i kolorowania – a w późniejszej perspektywie do pisania! Również przymuszanie lub natrętne proponowanie mu ćwiczeń w kolorowaniu nie wyjdzie dziecku na dobre.

Swobodna interpretacja

Lepsze dla wyobraźni dziecka jest też, gdy samo wybiera kolory, którymi pomaluje obrazek. Czarny kwiatek? Proszę bardzo! Brązowy cukierek? Jak najbardziej! Nie przeszkadzajmy dziecku w tych wyborach – szczególnie w przypadku przedszkolaka. Na odwzorowywanie rzeczywistości przyjdzie jeszcze czas. Kolorowanki mogą też służyć jako wycinanki lub w każdym innym celu, jakie wymyśli dziecko.

Jakie kolorowanki wybrać?

Kolorowanki dobieramy kierując się grubością linii i ilością szczegółów. Dobieramy je do wieku i rozwoju motorycznego dziecka. Im młodsze dziecko, tym linie grubsze, szczegółów mniej. Dziecko powinno rozumieć, co przedstawia obrazek i jaki jest cel jego działania. Jeśli nie jest zainteresowane taką zabawą, to spokojnie można odczekać z proponowaniem mu kolorowanek.

Kolorowanki do pobrania:
 
LATAWIEC
MALARZ
WESOŁE MIASTECZKO
WIOSNA
JESIEŃ
 
 
Źródła:
https://www.dziecirosna.pl/przedszkolak/cwiczenia/motoryka_mala_cwiczenia_co_zamiast_szlaczkow_i_kolorowanek.html
https://dziecisawazne.pl/ jak-dobierac-kolorowanki-dla-dzieci/
konsultacja merytoryczna: mgr Marta Witecka, pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny