31 sierpnia 2018

Jak zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia?

Temat zdrowego żywienia dziecka spędza sen z powiek większości rodziców. Począwszy od momentu skończenia przez dziecko 6 miesięcy – czyli początków rozszerzania diety – przez okres przedszkolno-szkolny rodzice zachodzą w głowę, jak komponować posiłki, żeby dostarczały wszystkich niezbędnych substancji i były budulcem odporności dziecka. Lekarze są zgodni, że odporność to składowa wielu czynników, ale najważniejsze z nich to odpowiednie żywienie oraz dbanie o aktywność fizyczną, najlepiej na świeżym powietrzu.

 
Jednak często mimo zaangażowania rodziców i wielu prób, dziecko odmawia zdrowego jedzenia – warzyw, owoców, kasz, kiszonek czy mleka i jego przetworów. Wtedy rodzic stoi na rozdrożu: albo zdecyduje się na usilne namawianie, prośby, groźby lub spróbuje sprawić, by jedzenie było dla dziecka przyjemnością – przy okazji zdrową. Zaproszenie malucha do wspólnego gotowania to jedna z prostszych i skuteczniejszych dróg.
Dzieci zwykle nie chcą próbować nowych rzeczy (np. warzyw), dlatego, że obawiają się nieznanego. Boją się smaku, konsystencji oraz tego, że będą musiały to „coś” zjeść.
 
Wspólne gotowanie daje dziecku szansę na:
– poznanie składników posiłków,
– wszechstronny rozwój zmysłów: smaku, węchu i dotyku,
– polubienie gotowania, co zaowocuje w przyszłości samodzielnością,
– wyrabianie lepszych nawyków żywieniowych.
 
Pamiętajmy jednak, że to nie jest magiczna recepta na „niejadka”. Żeby dziecko chętnie próbowało nowych potraw, najważniejsze, co można zrobić, to zdjąć z posiłków presję. Jeśli będziemy pokazywali dziecku, że jedzenie to przyjemność i poniekąd zabawa, chętniej będzie nas naśladowało w próbowaniu nowych (zdrowych) potraw.
 
Wspólne gotowanie można też zarządzić pod pretekstem zabawy fakturami, smakami, konsystencjami jedzenia. Zabawa w zgadywanki, poznawanie nowych warzyw, najpierw w książkach, potem w sklepie, a na końcu we własnej kuchni, pomoże dziecku oswoić nowości i wprowadzić je do swojej diety. Dobrym pomysłem jest też pozostawienie dziecku wyboru, co chciałoby spróbować przyrządzić.
 
Przykładowym daniem do przygotowania z dziećmi jest pizza na spodach od tortilli. Potrzebne będą gotowe tortille (najlepiej pełnoziarniste), puszka krojonych pomidorów (przesmażone i odparowane będą świetnym sosem) oraz ulubione dodatki, nad którymi kontrolę można przekazać dziecku. Zapieczone potem przez 10 minut w piekarniku dadzą dużo radości i być może przyczynią się nawet do spróbowania czegoś nowego!
 
 
Żródła:
http://dieta.mp.pl/zasady/138515,7-produktow-zywnosciowych-wspomagajacych-odpornosc
http://szpinakrobibleee.pl
C. Gonzales, Moje dziecko nie chce jeść, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2013.
Z. Antecka, 12 przepisów na proste dania do przygotowania z dziećmi, ebook, szpinakrobibleee.pl