9 lutego 2019

Gimnastyka buzi i języka.

Dziecko gimnastykuje aparat mowy od narodzin. Płacząc, ziewając czy śmiejąc się wykonuje nieświadomie ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe. Świadomą gimnastykę warto rozpocząć, gdy tylko dziecko zacznie się z nami komunikować. Wcześnie wdrożone ćwiczenia logopedyczne wspaniale usprawnią aparat artykulacyjny i przygotują do prawidłowego mówienia.

 

„Zabawna” terapia w zaciszu domowym.

Dzieci najchętniej uczą się przez zabawę, a ćwiczenia logopedyczne mogą sprawiać ogromną frajdę nie tylko dzieciom, ale także Wam. Zanim udacie się na terapię w specjalistycznym gabinecie, spróbujcie zorganizować zajęcia w zaciszu domowym. Spędzicie wesoło czas z dzieckiem, przyczyniając się jednocześnie do prawidłowego rozwoju jego mowy.

Propozycje zabaw logopedycznych

1. Zabawa w zwierzaki
• Dyszymy jak piesek – wystawiamy język i oddychamy szybko dysząc, jak zziajany szczeniak;
• Oblizujemy usta jak kotek – szeroko otwieramy buzie i oblizujemy usta okrężnym ruchem języka. Dla większej frajdy możemy posmarować okolice ust na przykład ulubionym jogurtem;
• Naśladujemy rybkę – układamy usta w kształt litery „O”, szeroko otwieramy, a następnie zamykamy usta;
• Jedzie konik – kląskamy językiem udając dźwięk kopyt konika.

2. Balonik
• Pompujemy stopniowo policzki. Balonik z policzków dziecka „przebija” rodzic, a dziecko swoimi paluszkami przebija balonik z policzków rodzica. Masa śmiechu gwarantowana!
• Pompujemy prawdziwego balonika, bądź dmuchaną piłkę plażową.

3. Wyścigi piórek lub piłeczek pingpongowych – układamy na podłodze bądź stoliku dwa piórka lub dwie piłeczki do tenisa stołowego i urządzamy wyścigi, kto pierwszy dostarczy przedmiot na linie mety. Dla urozmaicenia możemy dmuchać przez słomki do picia.

4. Liczenie ząbków – koniuszkiem języka liczymy od środka ząbki w naszej buzi.

5. Mycie ząbków językiem – otwieramy szeroko usta i dokładnie czyścimy zęby końcem języka.

6. Smaczna zabawa
• podniebienie dziecka smarujemy miodem bądź innym smakołykiem, zadaniem dziecka jest dokładne zlizanie językiem całego smakołyku
• jedzenie bez użycia rąk – rozkładamy na talerzyku na przykład chrupki kukurydziane i próbujemy zjeść je bez użycia rąk.
• Studzimy herbatkę – nalewamy do kubeczka ulubiony napój dziecka i udajemy, że jest gorący. Zadaniem dziecka jest ostudzenie napoju dmuchając ustami złożonymi w dziobek. Kiedy napój będzie już zimny wkładamy do niego słomkę i dmuchamy do środka tworząc bąbelki.

Na co dzień kontrolujcie sposób oddychania dziecka. Pamiętajcie, że dziecko powinno oddychać głównie nosem, więc podczas wszelkich ćwiczeń logopedycznych nakłaniajcie je do nabierania powietrza przez nos i długiego wydychania ustami. Nieprawidłowe oddychanie jest jedną z przyczyn powstawania i utrwalania wad wymowy.

produkty junior angin

zobacz inne artykuły

Wybierz kategorię:

akademia-kreatywnego-rodzica

Akademia Kreatywnego Rodzica

jedzenie

Jedzenie

placeholderPolecane
rodzice

Rodzice

placeholderSezonowe
zdrowie-i-odpornosc

Zdrowie i odporność

Tutoriale DIY