13 lipca 2018

Dziecko w domu – pozwól mu pomagać

Dążenie do samodzielności to cecha każdego dziecka. Tylko od nas zależy, na ile pozwolimy mu ją rozwijać. Jak zauważyła Maria Montessori, wystarczy przygotować dziecku przystosowane otoczenie i zademonstrować, jak wykonuje się domowe czynności, a z radością włączy się ono do obowiązków.

 

Przerwę w szkole lub przedszkolu i wspólny pobyt w domu możemy wykorzystać do zachęcenia dziecka do uczestnictwa w domowych obowiązkach. Wielu rodziców marzy o tym, by dzieci były bardziej samodzielne, by sprzątały po sobie, same się ubierały, przygotowywały proste posiłki, a także pomagały, np. rozkładając sztućce na stole przed obiadem. Jak skłonić do tego dzieci? Pozwolić im!

Samodzielność i wolność

Dr Maria Montessori to włoska lekarka i antropolożka, która przez kilkadziesiąt lat, w drugiej połowie XX wieku pracowała z dziećmi różnych narodowości. Opracowała podstawę nowego podejścia do procesu edukacji, które dziś nazywamy pedagogiką Montessori. Podpowiadamy, jak wykorzystać jej elementy w domu, ku radości i satysfakcji rodziców oraz dzieci.
W środku zainteresowań Marii Montessori jest dziecko i jego naturalna potrzeba odkrywania, współpracy i samodzielności. Wykonywanie celowej pracy jest dla niego źródłem radości, wspomaga rozwój koncentracji i samodyscypliny. Jednak, aby było to możliwe, otoczenie musi być dla niego dostępne i odpowiednio przygotowane. Jak to zrobić? Oto kilka prostych wskazówek:

Narzędzia dostępne dla małych rączek

Pozamiatanie okruchów z podłogi po zjedzeniu podwieczorku nie będzie stanowić dla przedszkolaka żadnego problemu, jeśli zamiast szczotki na długim kiju dostanie sprzęt dopasowany do jego rozmiarów. Wystarczy pokazać mu, jak to robić i wykazać się zrozumieniem oraz cierpliwością dla jego prób i błędów. Jeśli chcemy, by dzieci pomagały w nakrywaniu do stołu umieśćmy naczynia i sztućce w szufladach dla niego dostępnych. Podobnie jest z samoobsługą w łazience – podnóżek, który pozwala sięgnąć do kranu, łatwy w obsłudze dozownik mydła, ręcznik, który wisi nisko – to wszystko ułatwi dziecku toaletę. W wielu domach umieszczenie wieszaka na kurtki na wysokości wzroku dziecka spowodowało, że ubiera się ono do wyjścia samodzielnie i robi to chętnie.

Pomocne wskazówki

Po co dziecku szafa z ubraniami, z której nie jest w stanie skorzystać samodzielnie? A przecież wystarczy posegregować wspólnie ubrania według przeznaczenia – bluzki, spodnie, majtki, skarpetki. Opatrzyć szuflady, półki podpisami lub dla dzieci, które nie potrafią czytać – obrazkami-piktogramami i po prostu pozwolić dziecku skompletować poranny strój samodzielnie.

Czego nie robić?

– Nie krytykuj
– Nie wyręczaj
– Nie nakazuj
– Nie opowiadaj o tym, jak coś należy zrobić, tylko daj przykład
Podpowiedzi Dr Montessori dotyczące codziennego życia mogą być początkiem wspaniałej drogi, która odmieni także nasze podejście do edukacji i nauki o świecie, przyrodzie.
 
 
Źródła:
„The Joyful Child: Montessori, Global Wisdom from Birth to Three, Susan Mayclin Stephenson
„Metoda Montessori. Naucz mnie robić to samodzielnie”, Charlotte Poussin