17 kwietnia 2018

5 pomysłów na warzywa w diecie dziecka

Każdy z nas powinien zjadać pięć zbilansowanych posiłków dziennie w równych odstępach czasu. Każdy z tych posiłków powinien zawierać porcję warzyw lub owoców. To szczególnie ważne w czasie intensywnego rozwoju i wzrostu organizmu, a więc u dzieci. Co zrobić, gdy nie chcą one jeść warzyw?

 

Piramida Zdrowego Żywienia i Żywności opublikowana w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia jest przydatnym kierunkowskazem przy komponowaniu codziennego menu i planowaniu codziennej aktywności. Podstawą zdrowia jest według niej aktywność fizyczna, a najważniejszym składnikiem diety- owoce i warzywa. Dopiero na kolejnych miejscach znajdują się: zboża (szczególnie pełnoziarniste), nabiał, mięso i ryby oraz tłuszcze. Oznacza to, że w codziennej diecie zadbać należy o obecność pięciu porcji warzyw lub owoców. Znajdować się powinny w każdym posiłku. Za porcję uznać możemy ilość odpowiadającą wielkości pięści danej osoby. Porcją jest szklanka soku, jeden owoc, pół szklanki surówki, jedna marchewka, jeden pomidor, ogórek, kilka pomidorków koktajlowych. Uwzględnienie tylu porcji warzyw może być trudne, jeśli dziecko za nimi nie przepada. Jak zatem zaproponować dziecku smaczne i atrakcyjne jedzenie, które będzie zdrowe i zapewni mu potrzebną dawkę witamin i minerałów? Proponujemy 5 sprawdzonych przepisów na warzywa w diecie dziecka.

  1. Wspólne wyciskanie soków

    Każda wspólna aktywność w kuchni zachęci dziecko do spożywania tego, co samo zrobi lub ugotuje. Zaopatrując się w sokowirówkę lub wyciskarkę możemy wspólnie zabawić się w szefów kuchni i komponować soki warzywno owocowe. Poza owocami, które są słodkie do soków świetnie nadaje się marchew, buraki seler, a także natka pietruszki. Świetnymi dodatkami do takich soków jest także świeży imbir lub kurkuma.

  2. Smoothies i koktajle mleczne

    Doskonałą przekąską są smoothies i koktajle mleczne. Smoothies można miksować na bazie soków pasteryzowanych dodając do nich owoce lub bazować na awokado, które dzięki swojej kremowej konsystencji i neutralnemu smakowi świetnie się do tego nadaje. Koktajle mleczne warto przygotowywać na fermentowanych napojach mlecznych (maślanka, kefir) i wykorzystywać mieszanki mrożone, które pozwalają przygotować przekąskę ekspresowo.

  3. Pasty warzywne do kanapek

    Na bazie zmiksowanej dyni, fasoli, bobu, suszonych pomidorów z niewielkim dodatkiem nasion dyni, słonecznika i dobrej jakości oleju stworzymy kolorowe, smaczne i atrakcyjne pasty do kanapek, którym nie oprze się żaden maluch. Dzięki dodatkom, jak czosnek, zioła, czarnuszka maluch może nawet nie rozpoznać smaku nielubianych warzyw w paście.

  4. Burgery warzywne

    Zdrowy hamburger? To możliwe! Burger warzywny, pełnoziarnista bułka, domowej roboty sosy- z pewnością pozwolą przemycić warzywa niejednemu niejadkowi. Marta Dymek, nestorka wegańskiej i wegetariańskiej kuchni w Polsce, autorka słynnego bloga oraz książki „Jadłonomia” zachwala burgery na bazie kaszy jaglanej, tartej marchwi, prażonych ziaren słonecznika i sezamu. Do burgerów dodajemy posiekaną czerwoną cebulę i bułkę tartą. Jako spoiwo służą mąka i olej. Burgery warzywne przyprawiamy sosem sojowym, kolendrą, pietruszką, chilli, świeżym imbirem oraz solą. Burgery formujemy czystymi rękoma nasmarowanymi olejem i pieczemy je w piekarniku. Gotowe wegeburgery komponujemy według życzenia dziecka.

  5. Frytki warzywne

    Nie tylko ziemniaki, ale także buraki, marchew, pietruszka i seler oraz bataty doskonale nadają się do przygotowania domowych frytek z piekarnika. Wystarczy warzywa pokroić w słupki i piec 30 minut skropione oliwą i ulubionymi przyprawami. Jeśli zadbany o pyszne dipy i atrakcyjną oprawę, mały smakosz na pewno nie odmówi sobie takich kolorowych frytek.

Źródła:

5porcji.pl
Izz.waw.pl
Jadlonomia.com